Írta: Szilvay Gergely
Isten hangját sokan vélik hallani. - Az isteni hangokat hallókat néha hülyének nézzük (néha egyértelműen bolondok is), máskor viszont irigykedünk rájuk, hogy ők ennyire fogékonyak az égi jelekre, amelyeket mi, földi halandók nem veszünk észre, vagy puszta véletleneknek tartunk. Nem is beszélve azokról, akik szerint Isten csak emberi fantazmagória, imigyen hangja sem lehet. Az egyház évezredes hagyománya viszont számon tart pár kritériumot, ami alapján könnyen felismerhetőek a „hamis próféták", és amelyek segítenek felismernünk Isten hangját a zajos káoszban.
"Isten hangja" helyett természetesen mondhatnánk egyszerűen azt is, hogy a szellemek és lelkek megkülönböztetésének tudománya egyszerűen a jó döntés tudománya, és máris nem kell a Szentlelket hajkurászó karizmatikusnak, de még csak vallásosnak sem lennünk ahhoz, hogy magunkévá tegyük mindezt. Sőt akár cinikus vállalatmenedzserek és tőzsdecápák is lehetünk, régóta halogatott döntések előtt állva, nagy dilemmák közepette - habár vállalati döntések meghozatalához inkább Kiss Ulrich jezsuita szerzetes Management by Jesus szemináriumait ajánljuk, az itt ismertetett pár szempont elsősorban „hétköznapiember-specifikus".
A szellemek megkülönböztetésének szempontjai, azaz a jó döntés kritériumai első hallásra persze talán banálisak és magától értetődnek, esetleg üres frázisok, ráadásul ellentmondanak egymásnak, talán még önmaguknak is, azonban jobban belegondolva mégis fontosak és hasznosak. A szabályok együtt és összességükben érvényesek - ha látszólag ellent is mondanak, inkább kiegyensúlyozzák és kiegészítik egymást. Részemről maradnék az Isten hangja-verziónál, azonban felmutatván toleranciámat inkább a konszenzusosabb és pécébb megoldást választván, fogalmazzunk mégis úgy, hogy:
A jó döntés
1. Mindig visszavezethető a Szentírás valamely igéjére, Jézus életére vagy rendelkezésére. Megfordítva: ami ellentmond ennek, az nem Isten akarata, nem vezet jó döntésre. Akármennyire is magyarázza valaki, hogy az eutanázia humánus és az emberi méltóság kiteljesedése, nem az. Akármennyire is úgy gondolja valaki, hogy a Magasságos megáldja házasságtörő kapcsolatát, mivel „a lényeg, hogy szeretjük egymást", nem jó döntés másvalakiért otthagyni a családot, Jézus szavai, élete mindezt kifejezetten ellenzik.
2. Ésszerű - nem feltétlenül evilági oksági-logikai értelemben, de: nem értelemellenes. Irracionális eszmék, gondolati játszadozások (álmodozások), amiknek semmi közük a valósághoz, a lélektelenség jelei. Aki teljességgel irracionális ötlettel áll elő és Isten megfellebbezhetetlen szavára hivatkozik, az hamis próféta.
3. Jó, fényes okból származik, világos cél felé mutat, és ennek elérésére jó eszközöket javasol. "Isten világosság, benne nyoma sincs sötétségnek." Isten hangjának jele, hogy körös-körül jó kontextusban, környezetben található. Avagy: gyümölcséről ismerszik meg a fa. Lehet, hogy egy döntés látszólag jóra vezet, ha azonban korábbi hasonló döntésekből rossz származott, mégsem biztos, hogy jóra vezet.
4. Végső soron és lelke mélyén vigaszt, örömet, bizalmat talál az ember, és azt érzi: így van jól, így helyes, így kell lennie. Persze ettől még elsőre nyugtalaníthat, félelmet és rettegést is kiválthat belőlem, megijeszthet, tanácstalanná tehet egy felmerülő opció, hiszen nehéz feladni kialakult, kényelmes világunkat, megváltoztatni életvitelünket, szokásainkat, elképzeléseinket. De valahol tudjuk, érezzük, „úgy lesz jó", és mély nyugalom szállhat meg minket.
5. Melynek következtében elénk álló kihívások erőnkhöz mértek. Ha az a benyomásom: egy indíttatás teljesítése túl sok, nagyon nehéz, elviselhetetlen teher, az az indíttatás nem jó / nem Istentől származik. Lehet, hogy a mélyén ott rejtőzik Isten, de ő nem azonnal tökéletességre, hanem lassú, fokozatos kiteljesedésre hív. Ne akarj minden azonnal, rögtön megtenni! "Minden túlzás az ördögtől van!" A téves radikalizmusnak rossz következményei vannak: például szomorúság és túlhajszoltság. A téves radikalizmus, főleg külső aszkétizmus formájában, saját erőnk téves bevetéséhez és a lelki súlypontok eltolódásához vezet. Isten nem terhel meg erőmön felül, szava követhető.
6. Mindig konkrét, itt és most, realista, aktuális élethelyzetemre vonatkozik, nem egy távoli jövőre, vagy képzelődésre. Sokan elégedetlenek belsőleg helyzetükkel, és a változást külső átállástól várják: például hely-, környezet-, foglalkozás-, partnerváltástól. Persze Isten iránti engedelmességünk, a jó döntés meghozatala magában foglalhatja külső változások elfogadását, meglépését is. Azonban saját elégedetlenségünket és helyzetünk megváltoztatása iránti vágyunkat ne vegyük könnyen Isten szavának. Isten hívása konkrét szituációra vonatkozik, nem másvalakivé tesz, hanem alakít.
7. Mellyel kapcsolatban mások véleményét is kikérjük. Ha valaki ettől húzódozik, fél, az annak jele, hogy saját hangját, törekvését, kívánságát állítja be Isten szavának. De a lelke mélyén tudja, hogy ez nincs így, ezért áltatja magát, nem beszél róla másokkal, félvén a figyelmeztetéstől. Az Isten színe előtti keresés a keresztény testvérek előtti keresésben és megnyílásban mutatkozik meg konkrétan - nem mindegy, hogy kivel beszélünk meg dolgokat.
Tegyük ezekhez ehhez hozzá ezt a két, talán kissé középkorira sikerült mondatot: "Ha az ördögi szellem hazugsággal és ámítással semmit sem ér, haszontalan, hiú és helytelen dolgokat sugall, hogy hátráltassa a jót." Valamint: "A gonosz szellem a jóban való mértéktelenségre ösztönöz. Ez a túlzás nincs tekintettel sem a kellő mértékre, sem a szükséges időre, sem a megfelelő helyre, sem a személy adottságaira, nemére, korára, egészségi állapotára, gyakran állapot- és hivatásbeli kötelességeire sem, és azok ellen irányul." Azaz: egy döntés, egy tevékenység lehet önmagában véve, légüres térben szemlélve helyes, ám saját aktuális helyzetünkre lefordítva mégis katasztrofális, de legalábbis hátráltató. Kissé banális példát hozva ilyen, amikor valaki ahelyett, hogy mondjuk nyelvvizsgájára készülne, ehelyett egyébiránt igen jó könyveket olvas.
Egy példa a rossz döntésre: emberiség-egyesítő, hamis próféták
Most pedig váltsuk aprópénzre, rántsuk sárba a magasztos elveket. Had hozzam fel azok példáját, kik biztosan nem döntöttek jól: az emberiség nagy egyesítői és imádói Rousseau-tól Sartre-ig és Bertold Brechtig mind hangoztatták az emberiség iránti szeretetüket, és az emberiség egységéért való munkálkodásuk során megutáltatták magukat környezetükkel: nem volt idejük gyereket nevelni (Rousseau), mosogatni, meg ilyenek, mert épp dolgoztak az emberiség-projekten (lásd Paul Johnson: Értelmiségiek). Szép terveik voltak, csak épp ezek meghaladták erejüket, közük nem volt konkrét élethelyzetükhöz, az itt és mosthoz, és Jézus szavaihoz sem (például: "szegények mindig lesznek veletek"), nem volt világos, csak ködös céljuk, és izgágává, nyughatatlanná tették őket. Az említett könyvben pedig olvashatunk arról is, milyen gyümölcsei voltak mindennek: gazdagabb lett a világ egy rakat kibírhatatlan figurával. Velük szemben Teréz anya a Nobel-díj átvétele után meglehetősen lehangoló választ adott arra a kérdésre, hogyan dolgozhatunk a világbékéért: menjünk haza, és szeressük a családunkat! Persze ez a világ profanizált újramegváltására irányuló 220 éves felvilágosodásos-francia forradalmas ballib projektnek unalmas ágenda, ellenben egybevág a "hétköznapi", "nyárspolgári" hősiességet hirdető, "fontolva haladó" konzervatívok nézeteivel.
Na, megint ide lyukadtunk ki, de sebaj. Persze mondhatnók, hogy ezek a szempontok mind valamiféle homályos belső hangok, intuíciók értékelésére vonatkoznak - így is van, pont azt célozzák, hogy értékelni tudjuk a belső indíttatásokat. Nem használati útmutató részei, az ugyanis mechanikusan értelmezné, és így szabadságától megfosztva szolgává tenné az embert. Vedd és használd, haladj fontolva!
Cimkék: életvezetés, vallás
Nincs hozzászólás.
A magyar kulturális közvédelem, és az internacionális értékkommandó primer vészharangja. Ezt eddig nem értem, de tovább olvasok, hátha >>>
Weblog, mikroblog, issue-blog© a sokoldalú honért. Echte vengerszkij gondolatok. (Bátyánk az IGEN.)
Ráadás: Fontolva Twítelő
Nincsenek linkek
ökoharcos (3), életvezetés (2), évforduló (6), ünnep (3), bajnai (3), baloldal (8), belpol (30), budapest (6), Caritas in Veritate (3), critical mass (2), FHstreetart (3), fidesz (3), film (2), folyóirat (9), fontolva cinikus (2), fontolva nyaralo (5), gazdaság (3), glossza (2), gyurcsány (2), igazság (2), igazságosság (2), interjú (2), iszlám (2), izland (4), jobbik (8), kampány (15), karácsony (2), képek (2), külügy (3), külpol (8), kommentár (8), kommunizmus (2), lmp (2), másság (2), magyarellenesség (3), magyar koratörténet (3), magyarság (10), marx (2), média (6), mdf (6), művészet (4), monte grappa (2), mszp (5), munkáspárt (2), nácik (2), nyaralo (6), olasz (2), orosz (2), pogányság (2), reklám (2), szdsz (4), szemle (5), szeretet (2), szlovák (7), szolg közl (7), történelem (16), trianon (3), ukrajna (2), választás (3), választás2010 (4), válság (5), vallás (5), vendégszöveg (2), viccö (17), viktor (4), világ (6), világháború (5), web (2), zöld pardon (2)
© 2008-2024, IGEN